Saturday, August 22, 2009

Vstup zakázán

(fotogalerie)
Anglie je země tradičních hodnot a z každého kamene na člověka dýchá historie. Jiné národy by v tom neustálém průvanu už dávno nastydly a ukýchaly se k smrti, ale Britům zatuchlý dech minulosti svědčí. Každá čtvereční stopa země patří nějakému majlórdovi nebo sýrovi. Když se procházíme po cestách vyšlapaných už někdy za dob Římského impéria, hlavou se nám honí: "Copak se tady asi honilo hlavou lidem před dávnými časy?" Těžko říct. Díky nesmrtelné knize Tři muži ve člunu přinejmenším víme, že před sto lety se jejich myšlenky ubíraly podobným směrem, jako dneska ty naše:

"Sobectví vlastníků půdy kolem řeky je rok od roku větší. Kdyby bylo po jejich, Temži by dočista zavřeli. A dokonce tak už i někteří činí. U menších přítoků a zátočin vtloukají do dna kůly a od břehu ke břehu natahují řetezy a přibíjejí obrovské výstražné cedule na každý strom v dohledu. Samotný pohled na takové cedule ve mně probouzí všechny zlé instinkty. Cítím touhu jednu po druhé je strhnout a mlátit jimi člověka, který je vyvěsil tak dlouho po hlavě, dokud bych ho nezabil. Pak bych ho pohřbil a cedule vztyčil na jeho hrobě místo náhrobku.

Svěřil jsem se o těchto myšlenkách Harrisovi a ten doznal, že jeho pocity jsou dokonce ještě horší. Řekl, že by chtěl zabít nejenom člověka, který se zapříčinil o vyvěšení těch cedulí, ale že by vyvraždil i celou jeho rodinu a všechny přátele, a nakonec by spálil jeho dům. To už se mi zdálo, že zachází trochu daleko, a řekl jsem to Harrisovi, ale odpověděl mi:

"Ne, ani v nejmenším. Přesně to by si zasloužil. A pak bych ještě šel na spáleniště a v ruinách mu zazpíval posměšný kuplet."

Harrisova krvelačnost mnou otřásla. Nikdy bychom neměli dovolit, aby náš smysl pro spravedlnost sklouznul v pouhou pomstychtivost. Trvalo mi drahnou chvíli, než se mi podařilo Harrise dovést ke křesťanštějšímu pohledu na věc, ale nakonec jsem uspěl, a Harris mi slíbil, že by ušetřil rodinu i přátele a posměšný kuplet by v ruinách nezpíval. Kdo slyšel Harrise zpívat, pochopí jakou službu jsem lidstvu prokázal."
-petr

4 comments:

Anonymous said...

Možná že když je ta cedule 2m od cesty v trávě, tak dobrý právník by dokázal, že se nemá šlapat po té trávě... :-)

pp

Milan Svatuněk said...

Když ty cesty někomu patří, snad se o ně dobře stará a nad jejich krásou srdce zaplesá! Podívej se na komunisty. Mysleli si, že vlastnictví lidu je to nejlepší, ale přitom na co sáhli, to zkurvili.

Petr said...

Je mi jasný kam tím míříš, pp. Chceš nás vyhecovat, abychom napsali reportáž z britské šatlavy, že?
:)

Petr said...

Včera jsem se vrátil z vandrování po Vysočině a Podhorácku a jsem fakt vděčnej za to, že u nás na takovýhle cedule člověk narazí fakt jen zřídka - přesněji řečeno jednou za čtyři dny...