Sunday, December 14, 2008

Domluvit se

Polygloti a jazykoví fajnšmekři se učí nové jazyky jen tak pro zábavu, ale my ostatní většinou z donucení. Více než miliarda lidí na téhle planetě se domluví angličtinou, dvanáct milionů češtinou, několik tisíc ainštinou, jenom s naší malou Danielkou bohužel nikdo. Jistě, většina ostatních dětí v jejím věku už dávno mluví. Ona samozřejmě taky. Jenom jí zatím nerozumíme. :-)

Jestli stihneme dokončit překladový slovník včas a odeslat ho ještě před uzávěrkou, objeví se Danielkou vynalezená řeč v Guinessově knize rekordů 2008. Bude nominovaná v kategorii "Jazyk s nejmenší uživatelskou základnou", protože má jen jednoho uživatele a to opravdu velice malého. Ostatní umělé jazyky - esperanto, interlingua, ido - třeste se, zase dostanate na frak!

Ukázka ze slovníku:
afa žirafa bi bříško kaga   kakat
afa pes bibi pití kaga kačenka
ahahá kůň bibi ryba kagy taky
bají moje bobo boty kájí kolečko
bají bojím se bobo hovínko kájí kulička
bají zabal mi to bobo bonbón kájí otočit
bají ne nebojím se bobo brouk keče krteček
baší prosím gagy tady kuů děkuju
bebe medvěd gogo ??? ší chci
bi mlíko kaga čůrat


Ukázka z konverzační příručky pro pokročilé:
Kagy bi, já, kuů!
Ba já, bi ne, ká.
Eše, baší, ahahá, mamí, jií ahahá!
Neni, bi, ne.
Bojí ne, já?
Babi bi, ne, ja gagy, jé gogo!
Kagy mami be, kagy.
Ší bá, mamí!
Bibi ba, eše, baší!
Čiši má já.
Ahahá já, bi já, bi já, bi já, bi já.
-petr a petra

5 comments:

Dašková Zuzana said...

a jeje. šikovná holka. vystačí si s málem. přijde mi to docela zábavné, ale musí to být asi fuška, zjištovat co vlastně to děcko říká. ale vy jste chytří a udělali jste si slovník. já ale raděj Maruš naučím češtinu. nebo aspon znakovou řeč. hodně zdaru! Zuza

Anonymous said...

Moc hezké, ale jak už bylo řečeno výše, dost náročné pro rodiče! :o)
O výuce znakové řeči občas taky uvažuju, naštěstí v posledních týdnech se už i ta čeština začíná občas ozývat.
Možná by si s Martínkem pěkně popovídali, třeba "bobo" má u nás stejné významy, jen nepoužívá "bonbón", zato tak říká bobrovi. :o) Slovník určitě dokončete, bude mít jednou velkou historickou hodnotu, přinejmenším pro Dáňu.

Radka

Anonymous said...

Petruš, je to úžasné..ten slovníček vaší Danielky!! a víš proč mi přijde tak úžasný? protože naše Viktorka mluví nějak podobně.. Nikdo, kromě nás rodičů a možná tak babičky, jí nerozumí.. Používá asi 30 citoslovcí a těma pojmenuje asi tisíc výrazů :-).
řeknu jí: viktorko, řekni "au"
viky: au
řeknu jí: viktorko, řekni "to"
viky: to
a teď viktorko řekni: "auto"
a ona: brmbrm...
a takhle další spousta věcí..
Jsem ráda, že je na tom někdo podobně jako my..navíc věkově..

Zdravím a přeju vše dobré
Beruška s Viktorkou a Robinem (z červňátek 2006)
a ať se nám ty naše červňátka brzo rozmluví :-)

Milan Svatuněk said...

Tohle známe s Rajčátkem dobře!
Ze slovníku našeho Šimona:

kakí...hovno
kakí...záchod
kakí...bahno
kakí...popelnice

káka...táta

ká...kanál (dříve knáá)
ká...odpad ve vaně

vava...náklaďák
vava...velký
vava...vysoký

Anonymous said...

Mnoho stesti v prekladu. Soude podle pouzivanych slov jeste nepresla na galvestonsky domorody jazyk, to potom teprve prijde to spravne poteseni. V tomto spojeni bych vam doporucila seznameni Danielky s domorodymi vrstevniky a po te tak do pul roku zmenu zeme a jazyka. To je potom MOC pekne popovidani.
Lucie